måndag 4 januari 2010

Noter eller toner?

Sambon har, som tidigare nämnt, införskaffat en klassisk, akustisk gitarr. Den är jättefin och låter galant. Hittade min gamla gitarrbok från 1993 och satte mig och plinka lite. Och döm om min förvåning när jag kunde läsa ett helt gäng med noter. Det är alltså 17 år sedan jag spelade och kommer ihåg! Vilket glädjerus det blev!

Men nu då, vad är skillnaden på noter och toner? Är noter det man ser på pappret och ska följa och toner det man hör? Eller benämner man noterna med namn, tex D, F, G osv och detta kallas för toner? Care to explain? Anyone?

Förutom detta huvudbry (jätteroligt ord tycker jag....googlade lite snabbt på synonymer; bekymmer, problem, grubbel - men jag tycker absolut att huvudbry är roligare att säga) så är jag jätteglad för mina återfunna kunskaper! Ska försöka komma iväg och stränga min egen gitarr så kan jag och sambon bli en kunglig duett. Min förhoppning är att detta ska ske inom snar framtid, men jag lovar ingenting! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar