söndag 3 januari 2010

Årets första äventyr

Det var -14 grader imorse när vi vaknade och solen strålade denna kalla januaridag! Vilken lycka! Vilket underbart väder för en äventyrsdag! Sambon ringde runt igår för att kolla om det va någon som skulle kunna tänkas vilja följa med ut på sjön och åka lite skridskor och grilla korv. Och nästan alla nappade! KALAS! Vi packade väskorna med ett gäng termosar varmvatten, varm choklad, kaffe och mjölk. Självklart packades det korv med bröd, och tillbehör till det. Vi hade köpt med oss en säck torr ved igår också. Oj va ved väger mycket! Men som tur är kan man alltid köra "jag är tjej och inte så stark, kan inte du som är kille och större och starkare bära den här?" så Adrian bar den ena och Perra den andra! Man får inte vara dum inte! Men jag bar på tillbakavägen skulle jag vilja tillägga. Nog för att den var näst intill tom om man jämför med på dit vägen, men det är tanken som räknas har jag lärt mig.


Vi blev hela 20 personer som var med till slut! Vilket härligt gäng. Jag åkte skridskor för första gången på åratal och jag ramlade inte en enda gång - trots att Perra försökte knuffa mig. Det blev en kort sväng på grillerna idag, men som han säger Uggla; "Underbart är kort".
Sen blev jag fantastiskt lycklig när jag såg att det fanns en.....ja, vad heter det. En sån där med en lång arm men en sittmanick längst ut som är fäst i isen som man knuffar på så att den går runt, runt, runt. Ja, en sån fanns det iallafall! När jag var liten åkte jag en sån på Kalmarsand i Bålsta (norr om Sthlm) och har finfina minnen därifrån. Nostalgi! Så jag tvingade (hon var lättövertalad) en stackars sjuårig Julia att knuffa på mig ett varv. Man ser det inte på bilden, men det pirrade lite i magen och Julia tyckte också att det var roligt!

Vid tretiden packade vi ihop och for hemåt. Efter en snabbdusch, för att försöka få bort röklukten, for vi tillsammans med Tobbe och Johanna till Lundbyhallen, Eriksberg, för att titta på Johannas syster som spelade innebandy, Gothia Cup. Jätteroligt! Det var länge sen jag va i en hall och jag saknar det jättemycket! Kvällen avslutades med thai hemma hos oss med kortspel (värt att nämna att jag vann). Ett härligt avlut på en fantastisk dag!

2 kommentarer:

  1. Vad härligt ni ser ut att ha det!! Kanonfina bilder.
    Kram kram
    Sandra

    SvaraRadera
  2. Vilken kanon dag ni hade :-)! Själv var jag i Uppsala och jobbade på Elgiganten i går, men det var också kul. I dag ska vi åka till Tierp, där brukar det vara väldigt mkt mera vinter än här, i dag har vi -8 grader och hur mkt snö som helst så vi får se hur det är där. Kram kram Carin

    SvaraRadera