onsdag 28 april 2010

Två stolar

Jag har under detta året suttit som ordförande i vår bostadsrättsförening och det har varit väldigt lärorikt. Dels för att jag fått lära mig mycket om hur det går till; lagar och regler och att det inte alltid går att vara alla till lags och göra alla nöjda. Dels har jag lärt mig att sitta på två stolar samtidigt och hantera det efter bästa förmåga. Det är inte lätt när jag känner väldigt starkt för en sak, men jag inte kan utföra det för att det strider mot bostadsrättslagen. Det som är en hjärtefråga nu handlar om mark och disposition av den.
I vår förening äger vi all mark gemensamt med dem som bor på ovanvåningen. Det finns en naturlig "tomtindelning" men i och med att den ägs gemensamt så får inte de som bor på nedre plan, i direkt anslutning till dessa tomter disponera, plantera utan godkännande, lösa något önskvärt insynsskydd eller bygga altan. Allt detta för att en familj motsätter sig och menar att det är deras mark också, och att det inskränker på deras nyttjanderätt.
Som ordförande så måste jag säga "Ja, detta stämmer, så enligt lag får det inte göras." Men som medlem i föreningen och som boende på nedre plan känner jag "Ni kommer inte använda den här marken ändå" (vilket dem säger också). Jag måste agera på det förstnämnda och jag tycker det är förbannat jobbigt.

Ikväll hade vi föreningsstämman och jag blev vald till ordförande även inför detta år. Det ska bli ett intressant år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar