fredag 9 april 2010

Gåvoskatt

Läser Aftonbladet idag och känner "jo, men tjejerna har rätt". Jag pratar om Bella, Katrin o Kisse (eller vad de nu heter, har inte riktigt tid att läsa så ofta, men så tror jag de heter iallafall) Tydligen så ska Skatteverket granska dessa personer närmre för att se om de tar upp ett rimligt beskattningsunderlag i sin kommande deklaration. Skatteverket anser att de bör beskattas för alla de gåvor som skickas till dem. Gåvor som de aldrig har bett om, som de ofta inte ens använder eller vill ha. Jag tycker att det är ett konstigt argument som Skatteverket för. Sen har jag för mig att gåvoskatten har slopats....

Så, för guds skull, sluta send mig så mycket grejer...vill ju inte riskera att hamna på sniskan med Skattmasen!

Eller, nej, vänta...jag tar tillbaka....skicka mig massor med grejer så tar jag den smällen! ;-)

3 kommentarer:

  1. Halloj!
    Funderade lite på det du skrivit och hittade en bra länk till en tydlig artikel om hur skatteverket tänkte med beskattningen.

    http://www.e24.se/pengar24/din-ekonomi/skatter-och-deklarationer/bloggare-som-far-gavor-kan-behova-betala-skatt_1977541.e24

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  2. Detta står bland annat i artikeln: "Företaget skickar inte dessa bara för att vara snällt, det vill ha marknadsföring i utbyte. Alltså ersättning för ett arbete. Även om bloggaren inte gör detta så kan det alltså bli diskussioner. Så det bästa är att vänligt men bestämt tacka nej till presenterna, be företaget hämta dem och inte skicka några mer i fortsättningen."
    Men det här tycker jag är helt absurt....varför ska en bloggare, SOM INTE HAR BETT OM ATT FÅ SAKER, behöva "jobba" för att någon skickar saker som dem inte vill ha. Då, om någon gång, blir det ju en aktiv handlig, arbete, och DET borde ju isåfall beskattas!! Tänk va många företag som skickar saker till de här tjejerna - de skulle ju inte ha tid att göra annat än kontakta företagen (vilket är precis det de vill) och be dem hämta saker som de lika gärna kan slänga direkt i papperskorgen.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera