fredag 23 november 2012

Jävla-skit-regler

Jag tycker att Försäkringskassan har mäkta konstiga regler.
1) Jag har planerat min föräldraledighet under november och ansökt om 1 timme föräldraledighet om dagen.
2) Barnet mitt blir sjukt och jag vill ju ta av mina "VAB-dagar" istället

- Nej, det går inte! Du har planerat att vara med ditt en timme om dagen, så det kan du inte ta bort.
- Jo, men jag är ju med mitt barn, men i form av VAB istället för att ta av föräldraledighetsdagarna.
- Men det har du inte rätt till. Så säger reglerna.

I min värld så borde det inte vara så svårt att få ersättning för att man varit hemma och vårdat sitt barn, men oj, oj - för guds skull Åsa, så säger inte reglerna!

Okej, fine! Det hade väl varit okej om jag fått ersättning för hela dagen, men då kommer följande:

- Så då måste jag ta 1 timme föräldraledighet och 7 timmar VAB?
- Nej, du får bara ersättning för 6 timmar VAB. Reglerna är sånna att man bara får för 2, 4,6 eller 8.
- Men då skyddar jag ju inte min SGI om jag får fullt avdrag från arbetsgivaren, men inte full ersättning av er.
- Det ska (observera "ska") inte vara några problem. Så säger reglerna.

Alltså, helvetes-jävla-skit-regler! Det är väl för faaaan inte konstigt att folk gör fel när reglerna är helt ologiska!


Sådär, slut på gnället! Tror jag..... Jo, där har jag inget mer att säga om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar